Contentstrategie en SEO Verandert

01-09-2025
Redactie

Je contentstrategie is de sleutel tot succes

In een marketingwereld waarin heel veel aan het schuiven is, is een effectieve contentstrategie je kompas. Daarmee maak je gerichte keuzes in wat je wel en vooral wat je niet doet. Bij het formuleren van je contentstrategie verdiep je je in je doelgroep en hun klantreis. Je analyseert je bestaande content en de content van concurrenten. Je kijkt naar externe kansen en bedreigingen. Met die informatie kies je een strategie die jouw sterkste contentpunten combineert met je grootste contentkans(en). 

Daarna volgt de uitwerking naar een contentplan: concrete acties en tactieken om die contentstrategie handen en voeten te geven. Je kiest bijvoorbeeld voor storytelling, voor video als contentformat of je zet in op seo.

SEO verandert

SEO verandert voortdurend en daarom is het noodzakelijk om bij te blijven met de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zeker nu AI-overzichten dominant verschijnen in de zoekresultaten en mensen op steeds meer plekken zoeken. Zo zoekt je doelgroep op YouTube, in ChatGPT of Perplexity en op social media. Dat vraagt veel meer van je dan een keyword-strategie voor Google. SEO is dus nog lang niet dood en is misschien wel levendiger dan ooit. Maar het vraagt ook meer van je.

SEO inbedden in je contentstrategie

SEO is iets wat vrijwel altijd terugkomt in je contentstrategie. Het kan zijn dat dit een zwakke plek in je organisatie is waardoor je jouw SEO wilt verbeteren. Het kan ook zo zijn dat jouw SEO tot nu toe wel op orde was, maar dat de AI-ontwikkelingen nu een bedreiging vormen. Dat heeft gevolgen voor de contenttactieken die je inzet en de content die je maakt. Het werkt dan niet om steeds meer content te maken voor informatieve zoekwoorden. Die content zal in veel gevallen minder zichtbaar zijn in de Google zoekresultaten omdat het verdrongen wordt door een AI-overzicht.

Een moderne contentstrategie

In een contentstrategie die goed inspeelt op alle ontwikkelingen, houd je rekening met alle verschuivingen en trends. Je maakt bijvoorbeeld onderscheidende content die meer waarde biedt dan een standaard AI-overzicht. Met eigen inzichten, voorbeelden en data. Daarnaast zorg je dat je content inspeelt op zoekvragen waar geen AI-overzichten voor zijn. Simpelweg omdat AI die minder goed kan maken. Terwijl het wel content is waar je doelgroep naar zoekt. Denk dan aan case studies of diepgaande vergelijkingen. En ten slotte is het goed om je minder afhankelijk te maken van die Google zoekresultaten. Zorg dat je zichtbaar bent op plekken waar jouw doelgroep zich ophoudt. Is dat social media? Bied dan daar waarde. Zitten ze veel op nieuwssites? Zet in op PR. Lezen ze vakgerichte websites? Kijk of je kunt gastbloggen. Gebruiken ze YouTube? Zorg dan voor een interessant kanaal. Door daar te zijn waar je doelgroep is, onderscheidende en waardevolle content te maken en een antwoord te hebben op SEO-veranderingen, wordt jouw contentstrategie veel effectiever.